Dans Overdragen – in gesprek met Christine Timmer

Christine Timmer - Nationale Ballet

Foto: Anna van Kooij

Voor de categorie Dans Overdragen ga ik in gesprek met inspirerende mensen uit het danseducatieveld. Door zoveel mogelijk verschillende kanten van het werkveld te belichten hoop ik dansdocenten in spe te inspireren en te motiveren om op zoek te gaan naar hun eigen kracht. Deze keer sprak ik met Christine Timmer, beleidsmedewerker dans op de afdeling educatie van Nationale Opera & Ballet.

Werkveld
‘Na het afronden van de opleiding Docent Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten heb ik als freelancer (als danser en docent) op verschillende plekken gewerkt. Sinds november 2010 werk ik voor Het Nationale Ballet. Als beleidsmedewerker ben je bezig met plannen, organiseren en je stelt continu de vragen: waarom doen we dit? Wie willen we bereiken en hoe gaan we dit doen? Om deze functie nog beter uit te kunnen voeren ben ik de pre-master kunstbeleid en -management gaan volgen aan de Universiteit Utrecht. Hierna start ik hopelijk met de master. Dit is een perfecte aanvulling op mijn huidige baan.’

Passie
‘Op jonge leeftijd zag ik de musical West Side Story. Ik was meteen verkocht, de choreografieën vond ik fantastisch. Toch ben ik toen niet meteen zelf begonnen met dansen. Mijn eerste balletles volgde ik pas op mijn veertiende, erg laat voor een danser. Ik begon wel meteen bij een Russische docente die veel mogelijkheden zag met mijn lijf. Dus ging ik van niks naar drie keer in de week les. Daarna is voor mij het balletje gaan rollen.’
‘Uiteindelijk ben ik docent geworden omdat ik het een mooi gegeven vind dat ik mijn passie voor de kunstvorm over kan dragen aan anderen. Mijn ervaringen als uitvoerend danser en docent dans neem ik daarnaast ook mee in mijn werk als beleidsmedewerker. Ik ontwerp educatiemateriaal bij voorstellingen en geef ook nog steeds lessen aan verschillende doelgroepen. Zo houd ik feeling met de doelgroep en kan ik nieuwe ideeën testen.’

Ballet en educatie
Het Nationale Ballet biedt verschillende mogelijkheden voor kinderen en jongeren om in aanraking te komen met dans. Voor het primair en voortgezet onderwijs organiseren zij theatrale rondleidingen, workshops en voorstellingen.
‘Voorstellingen kunnen ontzettend veel indruk maken op kinderen. Twee keer per jaar organiseren wij een schoolmatinee, dan zitten er ongeveer 1300 kinderen in de zaal. Voorafgaand aan de voorstelling krijgen zij workshops op school. Dat zorgt ervoor dat de kinderen op een andere manier naar de voorstelling kijken. Als je namelijk geen kennis hebt van de danstaal dan snap je ook niet waar je naar aan het kijken bent. Wij bieden de kinderen kennismaking en verdieping.’
Daarnaast kunnen de jonge balletliefhebbers lid worden van de fanclub van Het Nationale Ballet: Jump. Leden krijgen uitnodigingen voor activiteiten en op de website van Jump staan interviews, interessante weetjes en filmpjes. Daarnaast vindt één keer per jaar de Jump Dansdag plaats waar de fans de hele dag allerlei activiteiten kunnen doen. ‘Kinderen van 4 tot 18 jaar kunnen hier individueel lid van worden, ze krijgen een welkomstpakket en kunnen zich aanmelden voor activiteiten. Balletscholen kunnen zelfs gratis lid worden. Ze ontvangen posters en ander materiaal en er worden op aanvraag workshops gegeven op de balletschool door ex-dansers van Het Nationale Ballet. Op de Dansdag ontmoeten we elkaar, dat is altijd een feest!’ Komende zaterdag (27 juni) vindt de volgende Dansdag plaats.


Belang van danseducatie
‘Dans is een andere manier van onderwijs. Ik vind het goed dat kinderen bewegen, maar ik vind het ook zeer belangrijk dat ze op een andere manier hun creativiteit kunnen uiten. Je ziet kinderen die goed zijn in cognitieve vakken en bij bewegingsonderwijs helemaal in de war raken omdat ze dat niet gewend zijn of andersom. Het is daarom goed voor je algemene ontwikkeling. Dat betekent overigens niet dat ieder kind meteen een beroep zou moeten gaan uitoefenen in de kunst/culturele sector, maar het is goed om er kennis mee te maken.’

Klassiek ballet
‘Dans op zichzelf is een vak dat goed is voor de ontwikkeling van kinderen. Klassiek ballet heeft daarin nog een meerwaarde; het heeft een erfgoedfunctie. Ballet is een traditionele en oude vorm van dans en het kan een betoverende werking hebben als je het meemaakt in een groot theater zoals dat van ons. Wat mij betreft zou ieder kind ermee in aanraking moeten komen, of je er nou wel of niet van gaat houden. Het is een hele bijzondere ervaring.’

RozeTip van Christine
‘Helaas rust er op klassiek ballet nog een stigma: het is alleen voor meisjes. Tot en met groep 4 is dit niet aan de orde. Ik vind het heerlijk om deze kinderen les te geven. Zowel meisjes als jongens doen actief en enthousiast mee: het is gewoon simpelweg iets wat je doet. Dit is in het amateurveld een stuk lastiger: meisjes houden van roze en roze is onlosmakelijk verbonden aan ballet. Het schrikt veel jongens af om tussen al dat roze te moeten staan. Maar ballet is zoveel meer dan dat. Gelukkig bereiken wij veel kinderen in het onderwijs (primair en voortgezet). Over het algemeen krijgen wij ieder kind met plezier aan het dansen.

Dans Overdragen – tips voor nieuwe dansdocenten
‘Kijk waar je eigen passie en kracht ligt en ga je specialiseren. Ik ben ook vaak verleid tot het geven van lessen die mij eigenlijk helemaal niet lagen. Neem de tijd om uit te zoeken wat je wil, maar blijf bij je eigen kracht!’

Advertenties

2 reacties op ‘Dans Overdragen – in gesprek met Christine Timmer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s