Dans Integreren – danstaal

Blog 15

Dans en taal zijn nauw met elkaar verbonden. Dans is taal, taal heeft een melodie, melodie is dans etc. Je kunt het woord ‘danstaal’ dan ook op verschillende manieren interpreteren. Zo kun je dans beschouwen als een taal waarmee je iets wilt uitdrukken, maar je kunt dans ook inzetten om taal te leren. Daarnaast bestaat er in dansland een speciale taal: de dansdocententaal. Deze hebben we helemaal zelf gecreëerd en is alleen te verstaan door andere dansdocenten en (de meeste) leerlingen.

Danstaal
Doormiddel van dans kun je communiceren, jezelf uitdrukken en een boodschap overbrengen. Het is een prachtige non-verbale manier van communiceren. Als kinderen van jongs af aan in aanraking komen met dans dan kan dit voor hen heel fijn zijn. Of zoals een leerling (jongen) van 11 het mooi verwoordde: ‘Als ik dans dan kan ik wel gewoon laten zien hoe ik me voel. Als ik me verdrietig voel dans ik somber en wat minder enthousiast en als ik blij ben dan ga ik helemaal enthousiast dansen. Dan voel ik me helemaal vrij’.
Ik heb zelf onlangs lessen gegeven op een school voor speciaal onderwijs aan kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Wat een cadeautje om te zien hoezeer dans een verrijking is voor hun ontwikkeling! Ik heb nog nooit zoveel stralende gezichten bij elkaar gezien tijdens een dansles in het onderwijs. Geweldig. Juist deze kinderen hebben zoveel baat bij de lichamelijk-expressieve kant van dans. Maar ook op andere gebieden zijn grote stappen gemaakt. Dans biedt nèt dat beetje extra wat ze vaak nodig hebben.

Taaldans
Naast dans als taal kun je ook taal leren door middel van dans. Begrippen en thema’s die de kinderen leren op school kun je verwerken in je dansles. Zie ook Taaldans van Studio Swing. Daarnaast las ik ook laatst een artikel in NRC-Next over Schrijfdans, waar kinderen leren schrijven door middel van dans. Hoewel ik voorstander ben van dans als opzichzelfstaand vak, kan het voor de legitimering van dans in het onderwijs helpen als er doelen van andere vakken bij gebaat zijn. Ik vind dit onderwerp dan ook reuze interessant. Welke leerdoelen van taal kun je behalen door middel van dans? En heeft dit echt een meerwaarde? Er is nog weinig onderzoek gedaan op dit gebied, maar ik weet dat het onderwerp nu wel enorm leeft.

Dansdocententaalblog 15-1
Dansdocententaal is de taal die bijna niemand spreekt, behalve de kenners. Het begint bij woorden die we gebruiken voor bewegingen. Het spekje (plié), boekje open/boekje dicht (eerste positie uitgedraaid en parallel), kusjespas (aanschuifpas/galop) en ga zo maar door. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe woorden om de bewegingen tot leven te laten komen voor de leerlingen. Wat een creatief beroep:)
Daarnaast is er de muziektaal. In plaats van tellen, woorden en zinnen gebruiken als: boemtieboemtietakadakada. Of het lied meezingen/neuriën. Voor ons is dit de normaalste zaak van de wereld, maar ik heb wel eens een leerling gehad die me doodleuk corrigeerde: ‘uhm, zingen kunt u beter niet doen juf’. En bedankt..
En tot slot: schrijftaal. Ik noteer al mijn lessen nog (handig voor later, echt een aanrader), maar mocht iemand een les van mij willen geven dan wens ik ze veel succes. En hoogstwaarschijnlijk werkt het ook andersom. Iedereen heeft eigen woorden, nummers, klanken, tekeningen.. Een eigen persoonlijke dansdocententaal.

Verbinding
Samenvattend mogen we best trots zijn dat we al die talen beheersen. En stiekem is het ook best leuk om een taal te spreken die niet iedereen spreekt. Dit zorgt voor verbondenheid tussen dansdocenten, maar ook met je leerlingen. Zij snappen jou en jij snapt hen. En dat zorgt voor mooie en inspirerende momenten!

 

 

4 reacties op ‘Dans Integreren – danstaal

  1. Is dat zo? Dans ik verdrietig als ik verdrietig ben? Als ik echt verdrietig ben huil ik en kruip ik in een hoekje….
    Vallen mijn beleefde emoties samen met hoe ik dans? Of verbeeld ik emoties als ik dans….Kan ik verdrietig dansen als ik niet verdrietig ben?

    • Bedankt voor je reactie Vera! Dat zijn goede vragen. En het ligt er aan hoe je het interpreteert. Met dans kun je iets uitbeelden, dus iets vertellen. Je kunt verdrietig dansen en verdrietig zijn tijdens het dansen. Je kunt ook je verdriet ‘wegdansen’. In mijn beleving spreek je dan een fysieke taal. Maar iedereen kan dit anders beleven en anders invullen. Alle reacties en meningen hierover zijn van harte welkom! Laten we de discussie op gang brengen zeg ik zo:)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s