Dans Overdragen – in gesprek met Sanne Wichman

Wichman, foto Bob Bronshoff
Voor de categorie Dans Overdragen ga ik in gesprek met inspirerende mensen uit het danseducatieveld. Door zoveel mogelijk verschillende kanten van het werkveld te belichten hoop ik dansdocenten in spe te inspireren en te motiveren om op zoek te gaan naar hun eigen kracht. Voor de eerste editie sprak ik met Sanne Wichman, oprichtster van Wichman Art Projects, docent dans in onder andere het voortgezet onderwijs en productieleider bij Dansmakers Amsterdam. Daarnaast is ze mede-initiatiefnemer van EMIC projects, waar ze ook de projectleiding doet. EMIC projects ontwikkelt kunsteducatieve projecten waarbinnen verschillende doelgroepen met elkaar samenwerken rondom actuele maatschappelijke vraagstukken en hedendaagse kunst.


Duizendpoot met een visie

‘Ik heb eerst de opleiding Moderne Theaterdans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) gedaan, toen de docentenopleiding in Tilburg en daarna nog de master Kunsteducatie. Ik ben begonnen als danser, maar ik had al vrij snel het gevoel dat ik niet genoeg kon toevoegen aan de danswereld. Ik wilde altijd al lesgeven en ben zodoende de educatie ingerold. Het is voor mij belangrijk dat ik daadwerkelijk iets bij kan dragen en als docent kan ik dat.’

‘Het verbinden van vakken is mijn passie. Ik kan mijn leerlingen bijvoorbeeld vertellen over mijn ervaringen in het professionele werkveld. Omgekeerd kan ik makers helpen met het voorbereiden van workshops en het schrijven van lesbrieven. De grenzen vallen daardoor weg; ik werk samen met verschillende personen met allerlei expertises. Wat ik leer bij Dansmakers neem ik mee in mijn rol als docent dans en mijn kennis over het onderwijs gebruik ik bij Dansmakers en EMIC projects.’

Lesgeven in het VO

‘Ik ben meteen het voortgezet onderwijs ingegaan. Daarnaast heb ik ook bewegingslessen gegeven op een jeugdtheaterschool, workshops vanuit dansgezelschappen (Project Sally, de Stilte) en theorielessen over dans historie en actualiteit op de Academie voor Beeldende Vorming. Wat ik fijn vind aan lesgeven in het VO is dat ik met leerlingen in gesprek kan gaan over dans. Waar komt dit vandaan? Waar is het goed voor? Waarom doen we dit? Met oudere leerlingen kun je meer inhoudelijk aan de slag gaan. In mijn eerste jaar kwam een leerling naar me toe met de opmerking: “juf, dus dans is net filosofie!”. Dat was voor mij een groot compliment. Perfecte danspassen interesseren mij niet zo. Het gaat mij er veel meer om dat ik de leerlingen een taal leer, een fysieke taal waarmee ze iets kunnen communiceren.’

Nieuwe wereld ontdekken

‘Dans is een manier voor kinderen om zich te kunnen uiten, emoties te tonen en te communiceren. Is het dé manier voor ieder kind? Nee, dat denk ik niet. Maar ik vind wel dat ieder kind de mogelijkheid moet krijgen om het in ieder geval uit te proberen. In een dansles zie je het kind ontdekken dat hij zich mag uiten op een andere manier. Dat hij op verschillende manieren contact kan hebben met een ander. Er zijn bepaalde richtlijnen en de les volgt een structuur, maar daarbinnen krijgt het kind een hoop vrijheden. Er is vaak een open sfeer en geen goed of fout. Kinderen moTips van Sannegen zelf creatieve oplossingen bedenken en van elkaar leren. Zo ontdekken ze een heel nieuwe wereld.’

‘Soms krijg ik de vraag “waarom hebben we het vak dans?”. Ik stel meestal de vraag terug “waarom denk je dat we dans hebben? Wat heb je ervan geleerd?” Als ze er even over nadenken krijg ik vaak prachtige antwoorden: “nu durven we onszelf te presenteren”, “het is fijn om te bewegen” en “we doen het samen”. Ze kunnen het dus goed zelf verwoorden.’

Dans Overdragen – tips voor nieuwe dansdocenten

‘Ga met een open blik het werkveld in, ben bereid om te investeren en wees geïnteresseerd in je collega’s. Geef jezelf de tijd om je interesse te vinden, zoek je kracht en ga in die richting aan de slag. Waarin kun jij net dat extra beetje bijdragen? Blijf jezelf uitdagen en inspireren. Ik bewonder hen die dat blijven doen en daar wil ik nog steeds van leren.’

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s