Dans Leren – creativiteit in het onderwijs

Ken RobinsonDans is onderdeel van de kerndoelen voor kunstzinnige oriëntatie in het primair onderwijs. Dat betekent dat er op elke basisschool sprake zou moeten zijn van dans als terugkomend vak. Helaas is dat (nog) niet het geval. Onderzoek (pdf) uit 2009 geeft aan dat dans op de meerderheid van de basisscholen in Nederland nog geen vaste plek heeft gekregen. En dit geldt niet alleen voor het vak dans. Ook beeldende vorming, muziek en theater spelen vaak een ondergeschikte rol in het onderwijs. En nu vraag ik me af: waarom?

Kunstvakken zijn in mijn ogen net zo belangrijk als alle andere vakken. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Mijn grote held is Sir Ken Robinson, een voorvechter voor creativiteit in het onderwijs. Misschien hebben jullie al wel eens van hem gehoord, misschien niet. Maar wat maakt hem nou zo bijzonder?

Een paar jaar geleden zag ik zijn TED talk over creativiteit. Twintig minuten zat ik vol verbazing te kijken en luisteren. Ja, ik wil dat ieder kind danst. Ja, ik vind dat dans vast onderdeel zou moeten zijn van het curriculum. Toch werkt het in de praktijk niet zo, dus zal de maatschappij daar wel anders over denken.. Toch? Door Ken Robinson kwam ik erachter dat mijn denken nog niet eens zo vreemd is. Het is belangrijk dat ieder kind in aanraking komt met dans!

“If there was a moment when our crisis in education hit critical mass it may well have been the date Sir Ken Robinson’s TED talk went up on YouTube. In just 19 minutes his wry but eviscerating presentation gave voice to what so many of us are living through: our schools are failing to recognize creativity; we’re failing to prepare the next generation for the challenges that lie ahead.” – Vanity Fair

Ga er voor zitten en raak geïnspireerd. Kijk vooral naar 8:43 (waarom staat dans op de laatste plaats?) en 15:00 (talenten ontdekken). Geweldig.

 

Hieronder nog een filmpje over het aanleren van creativiteit. Wat is creativiteit eigenlijk? En kun je dit aanleren?

 

 

Robinson heeft ook een paar inspirerende boeken geschreven over dit onderwerp.Ken Robinson

 

Daarnaast draait op dit moment in verschillende bioscopen de documentaire ‘Alphabet’, waar het complete onderwijs onder de loep wordt gelegd. De film is gemaakt vanuit de gedachtegang van Robinson. Het is een documentaire die ontzettend veel vragen oproept: waarom is het onderwijs prestatiegericht? Waarom zijn de kunstvakken ondergeschikt? En (deze vond ik het mooist): competitie is een grote drijfveer in ons menselijk bestaan, maar zijn wij in wezen niet juist op zoek naar verbondenheid? Wat zou er met de mensheid gebeuren als we juist verbinding gaan zoeken in plaats van de strijd aan gaan? Een idealistische gedachte, maar ik denk dat het kan. Misschien wel met dans, dans kan mensen verbinden. Om terug te komen op een quote uit de eerste blog: give the world a reason to dance. Hier heb je een reden.

 

 

Advertenties

3 reacties op ‘Dans Leren – creativiteit in het onderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s