Dans Studeren – studiedag DANS!

 

InspiratieAfgelopen donderdag was ik aanwezig bij de studiedag DANS!, een inspiratiedag voor pabo docenten en studenten, leerkrachten primair onderwijs en docenten dans. Naast een mooie gelegenheid om bij te kletsen met oude bekenden ook een dag om te inventariseren waar we staan in de danswereld en welke nieuwe plannen en vernieuwingen er zijn. In deze blog een kort verslag.

Handboek DANS!
De dag werd georganiseerd ter ere van het uitkomen van het handboek DANS!, een praktisch handboek voor het basisonderwijs. Het boek richt zich op pabostudenten en leerkrachten in het basisonderwijs, maar is ook geschikt voor studenten aan de dansacademie. Naast theorie over dans, ontwikkelingspsychologie en danscompetenties bevinden zich in het boek ook leerlijnen dans voor het primair onderwijs en voorbeeldlessen. Ondanks de grote hoeveelheid informatie toch een zeer geschikt boek voor de beginnende (dans)docent. Als je het boek besteld ontvang je ook een code waarmee je op de website van de uitgever nog meer voorbeeldlessen en extra informatie kunt vinden. handboek dans

Studiedag
De lezingen die werden gegeven gingen dieper in op de stof uit het boek. Vera Bergman (adviseur, trainer en ontwikkelaar op het gebied van kunsteducatie) gaf een introductie over het Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie van het SLO en een vergelijking tussen de verschillende leerlijnen dans. Het is fantastisch dat er steeds meer leerlijnen dans ontstaan, maar is de kwaliteit van de leerlijnen wel voldoende?

Pauline Verhallen en Anouk van Nunen (co-auteurs handboek DANS! en docenten dans) begonnen hun verhaal met creativiteit in de dansles. Volgens hen is ieder mens creatief en kan de leerkracht input geven in de creatieve ontwikkeling. De grote vraag is: wat is creativiteit? Hier zijn de meningen over verdeeld. Tijdens de actieve dansles werd wel duidelijk dat het koppelen van een thema aan de les zorgt voor een sterkere inleving en daaruit volgen creatievere bewegingen. Verbeelding geeft volgens hen vorm aan de beweging. Maar hoe geef je vorm aan het creatieve proces als niet ieder kind deze op dezelfde manier en op hetzelfde tempo doorloopt?

Martin Valenkamp (co-auteur handboek DANS!, filosoof en docent) ging vervolgens door over filosoferen met kinderen en de ontwikkelingspsychologie. Een ontzettend verrijkende en interessante lezing. Er werd gesteld dat er geen vakdidactiek is zonder ontwikkelingspsychologische kennis en dat deze op de dansacademies vaak niet vanuit een dansvisie gedoceerd word. En wanneer is dans dans? Dans is beweging, maar niet louter een functioneel bewegen. Kijk naar dit voorbeeld, is dit dans?

En nu?
Al met al veel stof om over na te denken. Een algemene conclusie: er is werk aan de winkel! Meer aandacht voor kijken naar dans, filosoferen met kinderen, kennis over de dansontwikkelingspsychologie, reflecteren, evalueren en meer verbinding tussen de leerlijnen dans. Tevens ontstond er een mooie discussie op het eind (en ik hoop dat deze binnenkort voortgezet wordt!) over de deskundigheidsbevordering van leerkrachten in het primair onderwijs op het gebied van dans. En dat lijkt me een goede afsluitende vraag: wat kan een leerkracht in het primair onderwijs betekenen op het gebied van danseducatie? Welke rol kan hij/zij hierin spelen? Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s